Page logo
ForumVær og vindOm ossKontakt oss
Hjem
Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk

Reinsdyrjakt på Grønland

Leserbrev

Reinsdyrjakt er for de fleste av oss nord for Dovre en ukjent jaktform. Bent Olesen har bodd på Grønland i 24 år, og har sendt et leserbrev på dansk fra reinsdyrjakta i Godthåbs-fjorden på Grønland. For norske reinsdyrjegere er dette en beretning med en både uvant jaktform og et uvanlig resultat...

Avrejse med båd

Halvdelen af min ferie havde jeg lagt i rensdyr sæsonen, hvor jeg tog til Nuuk, for at gå på rensdyr jagt sammen med min meget gode ven Aslak. Han er erhvervsjæger i Nuuk. Så jeg havde professionel guide med på turen.

Vi tog af sted søndag den 1. september, min kone, Aslak og jeg. Båden, en Viksund 740 motorbåd, sejler ca. 7 knob, så det er stille og roligt. Det tog ca. 8 timer at sejle ind i Godthåbsfjorden til vores bestemmelsessted som hedder Ujaragssuit pâvat. Vi ankrede båden op og kikkede efter stranddyr (rensdyr som går på stranden), men der var ikke nogen. Sikkert fordi det er søndag siger Aslak. Alle er ude og jage i weekenden siger Aslak, men i morgen er det mandag, så kommer de.

Næste morgen sejlede vi meget tidligt til et anden sted, tværs over fjorden. Der var en del is så vi måtte sejle i slalom. Der hvor vi skulle hen kommer der ikke så mange jægere på grund af isen sagde min professionelle ven. Og ganske rigtigt så gik der rensdyr tæt på stranden som vi listede os ind på i motorbåden. Rensdyrene er ikke så bange her hvor der er is, for isen larmer når den driver frem og tilbage i tidevandet som jo svinger 3 til 4 meter alt efter om det er fuld eller ny måne. Vi sejlede tæt på kysten og Aslak sprang i land og snart fik han skudt en tyr. Jeg er jo nødsaget til at blive i båden, for at flytte den alt efter hvordan isen driver. Konen laver kaffe mens jeg holder øje med Aslak og isen. Jeg kan ikke se Aslak, men vi hører skud, så han har nok fået en mere. Det viser sig at han har skudt 4 stk. med den vi har set.
Der går et stykke tid så kommer han over fjeldet med køllerne (bagparten) på skulderen med hovedet i mellem og et pandebånd hvor han har bundet forkroppen hængende ned på ryggen. Og det gjorde han 4 gange. Jeg kom ind med båden, hvor han læssede dyrene. Han havde allerede tag pelsen af. Han tog ikke skind og gevir med, for som han siger det kan jeg jo ikke spise eller sælge på ”brættet”; det er stedet hvor erhvervsjægerne/fiskerne sælger deres fangst.

Vi sejlede lidt ud igen, for der var en del is, mens vi spejdede efter rensdyr, men så ikke nogen rensdyr. Senere så vi nogen, men vi var nødsaget til at sejle til en sikker ankerplads for natten. Næste morgen sejlede vi til en anden plads hvor vi kunne anker op. Mens vi nærmede os det sted Aslak havde udpeget, fik min kone øje på nogle rensdyr som gik inde på en slette tæt på kysten. Der gik 3 rensdyr. Vi listede os ind med motorbåden, hvor min kone og jeg gik i land, og Aslak ankrede op og kom ind i en lille jolle.

Jeg listede op mod de 3 rensdyr, men de bevægede sig længere op. Så fik jeg øje på et dyr som gik længere nede. Den begyndte jeg at bevæge mig imod, mens min kone ventede bag en stor sten. Jeg var kommet ind på ca. 350m, hvor jeg ligger bag en sten. Rensdyret begynder nu at bevæge sig imod mig, og vinden er god - den kommer skråt forfra imod mig. Så jeg blev liggende, og ventede mens renen gik ned imod mig. Så begyndte den at dreje af med kurs op af. Jeg tænkte at hvis den når højere op vil den nå en kam så jeg ikke ville kunne se den. Renen var ude på ca. 250m og riflen var skudt ind på 300m. Riffelen er en Ruger kaliber 223. Så jeg sigtede lige på bladet, men lige i det jeg lader kuglen gå træder han lidt frem, så jeg rammer bag ved bladet. Han tegner og jeg kan høre at jeg ramte, men han går ned imod mig. Da han står stille igen skyder jeg og rammer ham på halsen. Da væltede han for at blive liggende.
De 3 andre rensdyr er forlangt væk til at jeg kan nå dem, og jeg har jo også denne som skal brækkes. Jeg vinker at min kone kan komme, samtidig hører jeg skud. Det er Aslak igen. Han havde skudt 2 stk. som han kom med ved at gå frem og tilbage flere gange, for den ene var en stor tyr. Vi fik nu slæbt dyrene ombord på motorbåden og fik os en velfortjent frokost. Der efter sejlede vi tilbage mod vores overnatningssted. Men vi sejlede lidt ind i den fjord hvor vi pleje at overnatte og spejdede efter rensdyr. Vi fik da også øje på nogen inde i bunden af Ujaragssuit pâvat, hvor der ligger en nordbo kirkeruin. Rensdyrene gik inde ved kirkeruinen, men problemet er med at komme der inde da det er et meget lavvandet område, så vi ikke kunne sejle der ind med motorbåden. Det var også lavvandet, så store områder var tørlagt i stil med vadehavet.

Mens vi sejlede snakkede vi om hvad vi skulle gøre. Aslak mente at han kunne måske sejle der ind med den lille jolle. Pludselig ser Aslak en stor tyr gå lidt oppe af fjeldet hvor vi sejlede. Den var kun ca. 150m fra os, og vi stoppede båden. Aslak sprang ned i jollen og sejlede ind, mens vi ventede ude i motorbåden. Jeg kunne hele tiden se tyren og Aslak snige sig op imod den.

Da Aslak var kommet op i nærheden af den kunne han ikke se den og vi kunne heller ikke. Lidt efter kan jeg se den - på vej mod Aslak. Men han kan ikke se den på grund af en stor vold mellem ham og tyren. Lige med et kan jeg se Aslak dukker sig. Aslak kan kun se geviret. Den er på vej mod ham. Han er kun ca. 25m fra tyren og den kikker ned mod os i motorbåden. Aslak skyder den på halsen lige bag ved øret. Tyren går ned med det samme og jeg kan se den spræller lidt med benene. Den er død. Aslak brækker den, og tager pelsen af og kommer ned med den. Han fortæller at det er så lavvandet at han kan ikke komme ind ved kirkeruinen i jollen efter de andre inden det bliver mørkt. Vi sejlede så til et overnatningssted som ligger nærmere ruten på vej hjem.

Næste morgen tog vi den med ro og gjorde os klar til at sejle hjem med 8 rensdyr. Det begyndte at sne, hvorefter det slog over i regn, men da vi nærmede os Nuuk efter ca. 8 timers sejlads var det holdt op med at regne.